Troa

The way to get started is to quit talking and begin doing.

Walt Disney

Tiimimme

Pyry Juutilainen

Toimitusjohtaja, markkinointi

📩  pyry.juutilainen@troa.fi

Kasper Väisänen

Perustajaosakas, asiakkuudet

📩  kasper.vaisanen@troa.fi

Aaro Mielonen

Ohjelmistokehittäjä, IT

📩  aaro.mielonen@troa.fi

Tarinamme

Matka sai alkunsa sattumalta, kun Haaga-Helian opiskelijat Kasper ja Pyry tapasivat sattumalla opintojaksolla, jonka aikana yhteiset kiinnostuksen kohteet sekä yrittäjyys nousivat yhteisiksi puheenaiheiksi. 

Pyry kertoi aiemmista kokemuksistaan Nuori Yrittäjyys kilpailuista ja kuinka nämä kisat olisivat potentiaalinen tilaisuus lähteä kokeilemaan yrittäjyyttä. Kisat järjestettäisiin seuraavan kerran keväällä 2022. 

Kilpailun teemojen painottuessa vahvasti kiertotalouteen Pyry ehdotti palvelua, josta kuluttajat löytäisivät kauppojen alennustuotteet suoraan verkosta. Vastaavanlaista palvelua ei oltu Suomessa kokeiltu, joka herätti ideassa mielenkiintoa ja potentiaalia.

Missio

Digitalisoida kauppojen yksittäisten aletuotteiden saatavuustarjonta

Suunnitteluvaihe

5.1.2022 pidettiin yrityksen ensimmäinen hallituksen kokous, jonka jälkeen ideaa lähdettiin suunnittelemaan ja miettimään. Tämä ajoittui korona-aikaan, jolloin ensimmäiset kuukaudet vietettiin pääosin etäyhteyksien avulla, joka toi osaltaan omat haasteensa toiminnan kehittämiselle. 

Yritystoiminnan kehittämisen ohella koulunkäynti sekä työt painoivat päälle. Alkuvaiheessa tehtiin käsittämätön määrä työtä, jotta idea ja prosessit saataisiin luotua sekä kaikki muu tarvittava suunniteltua ennen ensimmäistä kauppakokeilua. Tätä varten tarvittiin kuitenkin lisäkäsiä etenkin teknillisten asioiden osalta.

Arvot

Suoraselkäisesti toimien

Yksin pääsee nopeasti, mutta yhdessä pääsemme pitkälle. 

Yhdessä onnistumme

Ilman luottamusta ei tapahdu muutosta ja ilman muutosta ei ole menestystä.

Tahto kokeilla ja kehittyä

Kehittyminen ja kokeileminen uusien asioiden saavuttamiseksi edellyttää rohkeutta sekä tahtoa kokeilla uusia näkökulmia.

Lisäosakas Aaro M.

Ohjelmistokehitys nykyaikana maksaa maltaita ja etenkin alussa, tähän ei ollut varaa palkata juuri ketään (kaikki oli tehtävä itse). Kuin sattumalta Kasperin luokalta löytyi Troan tuleva osakas Aaro Mielonen, jolta löytyi aiempaa kokemusta pelikehityksestä ja ohjelmoinnista.

Pienen suostuttelun jälkeen Aaro lähti yritykseen osakkaaksi ja seuraavat viikot ja kuukaudet hän teki käsittämättömän määrän työtä ohjelmiston kehittämiseksi samalla kun Kasper ja Pyry hoitivat kauppojen kontaktointia, markkinointimateriaalien tekemistä sekä muita kriittisiä asioita liikeideaan liittyen. 

Kaikki hoitivat niitä asioita, joissa parhaiten suoriutui ja toimintaa edistettiin päättäväisesti eteenpäin.

Lähdin Troan kolmanneksi osakkaaksi, sillä yritysidea ja sen teknillinen puoli herätti minussa paloa. Tiesin tämän tarjoavan tilaisuuden haastaa itseäni sekä oppia mahdollisuuksista vähentää ruokahävikkiä.
Aaro Mielonen
Osakas, sovelluskehittäjä

Ensimmäinen kauppakokeilu

1.4.2022 aloitettiin Tron ensimmäinen kauppakokeilu, jossa pilotoitiin ideaa yhdessä K-Market Hakaniemen Herkun kanssa. Kauppias Pauliina oli ensimmäisten joukossa kontaktoituja ja hänen halunsa kokeilla uusia innovaatiota aletuotteiden tehostamiseksi teki meihin lähtemättömän vaikutuksen. Erityisen hienoa oli se, että ideaa päästiin konspetitasolta kokeilemaan oikeaan kauppaan ja oikeiden asiakkaiden kanssa. 

Kauppakokeilun aikana kokeilimme prosesseja aina ennakkotiedon tuottamisesta kassalla luettavaan QR -koodiimme. Kaupan kanssa olis sovittu, että kassa antaa 5% lisäalennuksen meidän kautta saatuun QR-koodiin valituista aleostoksista. Saadut palautteet ja kehitysideat varmistivat, että aletuotteiden saatavuudelle on todella kysyntää ja idealle on todellista potentiaalia. 

Toinen kauppakokeilu: Alepa

15.4.2022 pilotointiin liikeideaa toisessa kauppaketjussa: HOK-Elannon Alepa Elielin kaupassa. Tapaamisemme Alepan ryhmäpäällikön jälkeen löysimme yhteiset intressit sille, kuinka Troa voisi vauhdittaa hävikkituotteiden menekkiä Alepassa. Pilotointi keskittyi Alepan paistopisteeseen.

Muutosta paistopisteen hävikkituotteiden menekissä oli tapahtunut ja sitä oli syntynyt vähemmän. Vastaanotimme kaupan asiakkailta posiitiivista palautetta saatavuustiedosta ja testikäyttäjäryhmämme antoivat meille arvokasta tietoa palvelun kehittämiselle.  

JA Enterprise of the Year -Finland 🥇

Suomen merkittävin nuorten yrittäjyyskilpailu huipentui Finaaliin 28.4, jossa yrityksemme Troa edusti korkea-asteen kategoriaa sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulua. Olimme varustautuneet kilpailua varten erittäin hyvin ja tämä näkyi myös palkinnoissa. Voitimme verkkokilpailuissa Paras Liikeidea ja Paras markkinointi -kategorian palkinnot sekä koko korkea-asteen kategorian SM -mestaruuden. Kova työ palkittiin ja olemme erittäin kiitollisia tästä.

Työ kuitenkin on vasta alussa ja katseemme suuntaa seuraavaksi EM -kilpailuihin edustaessamme koko Suomea korkea-asteen kategoriassa Tallinnan kilpailuissa Heinäkuussa. 

Visio

Kauppojen aletuotteiden edelläkävijä

Tarjota ruokakaupoille tehokkaimman ja parhaimman alustan tehostaa aletuotteiden myyntiä digitalisaatiota hyödyntäen.

JA Enterpise EM -mestaruus

Voittaa Suomelle ensimmäinen kulta Heinäkuun 22 Euroopan mestaruuskilpailuissa.

Aletarjonta Suomen kaikista ruokakaupoista

Verkkoalusta, josta kuluttaja löytää Keskon, HOK-Elannon ja Lidlin aletuotteet keskitetysti MyTroasta. 

Mitä "Troa" tarkoittaa ?

Yrityksen nimi ”Troa” tulee alunperin sanoista ”troa mangajo”, joka tarkoittaa esperantoksi yljjäämäruokaa.